Op zoek naar informatie over een psychische klacht of aandoening?

Klik hier voor een A-Z overzicht van enkele belangrijke psychische klachten »

Tijd om normaal te doen over psychische problemen

Ankerpunten

Ook op de meest uitzichtloze momenten heeft het zin om uit te kijken naar ankerpunten in het verloop van dagelijkse dingen. Er bestaan geen vaste recepten om die te vinden. Met vallen en opstaan, met zoeken en proberen zal je wel inzien wat deugd doet en wat niet.

Samen sterk

Familie kies je niet, vrienden wel. Maar ze zijn allebei wel even belangrijk om een sociaal netwerk uit te bouwen. Familie en vrienden kunnen helpen beter om te gaan met de stress van het leven. Ze geven je het gevoel dat je erbij hoort. Ze kunnen je op andere gedachten brengen als je hoofd maar door blijft malen. Ze houden je actief en met de voeten op de grond en kunnen je helpen praktische problemen op te lossen.

Praten doet goed

Over je gevoelens praten is geen teken van zwakte. Het is juist een goede manier om voor jezelf te zorgen. Door je gevoelens te benoemen en je gedachten te verwoorden kan je er afstand van nemen. Het simpele feit dat iemand naar je luistert, maakt dat je je gesteund voelt en minder eenzaam. En het fijne is: door zelf over je gevoelens te praten nodig je de andere uit om dat ook te doen. Zo versterk je elkaar.

Praten hoeft geen serieuze zaak te zijn. Aan de afwas, in de koffiekamer, op café, op straat, in bed: praten kan overal. Wacht niet tot je moet praten...

Stop de tijd

Geregeld even een andere plek of een ander ritme opzoeken is goed. Je ontspannen kan betekenen dat je actief met iets anders bezig bent of dat je helemaal niets doet. De wereld kan wel even wachten. Zoek uit op welke manier je je het best kan ontspannen en kies ervoor om daar ook tijd voor te maken.