• Nieuws
  • De zelfmoordlijn van CPZ helpt (en raakt meer en meer bekend)

De zelfmoordlijn van CPZ helpt (en raakt meer en meer bekend)

Het Centrum ter Preventie van Zelfdoding kwam in februari '13 voor de dag met zijn jaarverslag. Naast een opvallende stijging van het aantal telefonische oproepen (bijna een kwart meer dan in 2011) staan hierin een aantal andere (misschien verrassende) conclusies te lezen.

De zelfmoordlijn besteed grote zorg aan een goede doorverwijzing. 7 van de 10 bellers had reeds voordien een contact met een hulpverlener. Een kwart van de oproepers geeft aan ook al met een hulpverlener over zijn of haar zelfdodingsgedachten gesproken te hebben. Wanneer de oproeper problemen met de toegang tot hulp ervaart, zijn het niet de wachtlijsten (2%) of het gebrek aan kennis over bestaande diensten (4%) die genoemd worden. Ontevredenheid over eerdere contacten lijkt vaker de drempel tot hulp zoeken te verhogen. Daarnaast geeft ruim een derde van de oproepers aan geen problemen te ondervinden bij de toegang tot hulp.

Lees meer via de link rechts

Terug