Op zoek naar informatie over een psychische klacht of aandoening?

Klik hier voor een A-Z overzicht van enkele belangrijke psychische klachten »

Tijd om normaal te doen over psychische problemen

Een gesprek beginnen?

Vraag aan de persoon hoe het ermee gaat. Hiermee geef je aan dat je bereid bent om naar zijn of haar verhaal te luisteren. Krijg je een ontwijkend antwoord? Dan is het goed mogelijk dat hij nog wat tijd nodig heeft. Respecteer dat, maar geef aan dat je altijd bereid bent te luisteren. 

Als je niet goed weet wat te zeggen, zeg dat dan ook. Dat is vaak al het begin van een gesprek. 

Vraag of je kunt helpen. Misschien heeft je vriend, familielid of collega vooral behoefte aan een luisterend oor. Maar het is ook mogelijk dat hij eerder praktische hulp nodig heeft of iemand zoekt om een ontspannende activiteit mee te doen. 

Probeer het onderwerp niet krampachtig te vermijden, maar geef ook ruimte om over doordeweekse zaken te praten.

Ga op zoek naar meer info. Op deze website vind je veel informatie over bepaalde ziektebeelden. Hoe beter je geïnformeerd bent, hoe gemakkelijker het is om erover te praten. Of ga eventueel te rade bij je huisarts. 

Vermijd clichés en nietszeggende opmerkingen. Deze dingen zeg je dus beter niet:

  • Je maakt het veel erger dan het is.
  • Het gaat wel over. Maak je geen zorgen.
  • Stop met dat zelfmedelijden.
  • Je beeldt het je allemaal maar in.
  • Het had allemaal veel erger gekund.
  • Ik weet perfect hoe je je voelt.

Op onze site www.ooitalzogereageerd.be vind je meer uitleg over dit soort valkuilen. Je krijgt er tevens tips hoe je die valkuilen kan vermijden.