• Nieuws
  • Nieuwe cannabiscampagne helpt jongeren fabeltjes te doorprikken

Nieuwe cannabiscampagne helpt jongeren fabeltjes te doorprikken

82 procent van de jongeren in het secundair onderwijs heeft nog nooit geëxperimenteerd met cannabis. Zo blijkt uit een onderzoek bij 34.000 Vlaamse scholieren. Opvallend weinig jongeren "blowen" dus, zeggen ze, maar ze denken dat veel anderen het wel doen. Om misverstanden rond cannabis te ontkrachten lanceerde Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen in 2014 de campagne "Laat je niet vangen". (zie link voor de procesevaluatie van deze campagne)

'We kiezen er bewust voor niet met het opgestoken vingertje te communiceren', zegt Vlaams minister voor Welzijn Jo Vandeurzen. 'We nodigen jongeren en jongvolwassenen uit om zich bij het maken van hun gedragskeuzes niet te laten vangen door perceptie of foute informatie. Dat iedereen wel eens gebruikt bijvoorbeeld, of dat het een onschuldig tijdverdrijf is.'

'Vreemdgaan zit in de genen, en cannabis in 1 op de 10 broekzakken.' Met deze en andere slogans wil de Vlaamse overheid jongeren aan het denken zetten over cannabisgebruik. Met affiches en een interactieve website met een ludieke quiz, mikt de campagne op jongeren van 14 tot 17 jaar en jongvolwassenen van 18 tot 25 jaar. De overheid wil met de campagne vooral misverstanden over cannabisgebruik ontkrachten en jongeren correct informeren.

De boodschap van de campagne:

wees geen domme goudvis, laat je niet vangen.

 Evoluties cannabis

Terug