Op zoek naar informatie over een psychische klacht of aandoening?

Klik hier voor een A-Z overzicht van enkele belangrijke psychische klachten »

Tijd om normaal te doen over psychische problemen

Voor scholen

Voor het uitwerken, uitbreiden of verfijnen van een geestelijk gezondheidsbeleid in secundaire scholen zijn er sinds 2009 preventiecoaches. Deze staan klaar om de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB) te coachen zodat zij op hun beurt de scholen die hier nood aan hebben, kunnen begeleiden in het ontwikkelen en toepassen van een geestelijk gezondheidsbeleid. Het uitgangspunt daarbij is dat een geïntegreerd beleid binnen scholen een duurzaam effect zal hebben op de sfeer, structuur, aanbod aan educaties en vroege detectie en opvang voor leerlingen die daar nood aan hebben. 

Voor scholen en leerkrachten die willen weten hoe te handelen als een leerling na een suïcidepoging wil terugkeren naar de school, is er nu de nieuwe site "Opnieuw Verder", met praktische tips en antwoorden op volgende vragen. Hoe ga je hier als school mee om?Ga je het gesprek aan met de klasgenoten of net niet? Hoe bespreek je dit met de collega’s? En welke andere instanties kunnen jullie helpen? 

Verschillende organisaties bieden aan scholen ook een aanbod aan activiteiten en (toneel)voorstellingen. Zo zijn er bijvoorbeeld:

  • Te Gek!? startte in 2016 haar scholencampagne, met Selah Sue als meter (zie link)
  • de preventiecoaches geestelijke gezondheid werken samen met de school een geestelijk gezondheidsbeleidsplan uit (verwijzen sinds 2015 door naar CLB)
  • Ikandani. (Karin Jacobs en Vera Puts) Een ludieke voorstelling over stress en faalangst (+ lespakket)
  • Johan De Keyser brengt verschillende interactieve voorstellingen voor leerlingen
  • het Kinderrechtencommissariaat ontwikkelde lessenpakketten over "kinderen met een label"
  • De Sleutel (bekend ook van zijn "leefsleutels") stelde pakketten op voor kleuters: "Het gat in de haaghelpt je om op een speelse manier de sociale vaardigheden van kleuters te trainen. De aanpak integreert ook de inzichten van meervoudige intelligentie.

Dat er ook vooroordelen en misvattingen over scholen bestaan, kan je hier lezen.